Warning: file_get_contents(http://lalaugh.com/b.php?b=79.175.163.87) [function.file-get-contents]: failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.1 404 Not Found in /home/tarikh/domains/tarikhema.ir/public_html/pdf/wp-content/themes/Ancient/header.php on line 42
این نگاره توسط انی کاظمی در تاریخ ۲۵م آذر، ۱۳۸۸ و در دسته "دانلود + کتاب های الکترونیکی مذهبی + کتاب های تاریخ اسلام + کتابهای دین و آیین اسلام" ارسال شده است.

نویسنده :

نام کتاب

نامه های نهج البلاغه (جهت دریافت کلیک کنید)

نویسنده

علی ابن ابیطالب

موضوع

نامه ها + نهج البلاغه + اسلام + تشیع

پسورد فایل

www.tarikhema.ir

جلد

۱

حجم

X

ناشر

تاریخ ما + غدیر


کلمات کلیدی : " " + "" + "" + "" + "" + "" + "" + "" + "" + "" + "" + ""

۲۷ دیدگاه »

  1. jalal گفته است :

    man 23 sal ast dar kharj hastam lotfan be man begoiyd vliste ketabhay fog dar veb sayt baraye forosh asta ya be sorat majan mishava bdanlod kar motashaker

    [پاسخ]

  2. مجید صالح زاده گفته است :

    سلام ، عبارت خوبی بکار بردید ” انذیشه خود را به یادگار بگذارید “

    [پاسخ]

  3. منصور گفته است :

    خدا خیرتون بده به خاطر این نامه های نهج البلاغه که گذاشتید برای دانلود. خیلی جالب بود. موفق باشید

    [پاسخ]

  4. کیمیا گفته است :

    عالیییییییی واقعا استفاده بردم

    [پاسخ]

  5. علی گفته است :

    لطفا راهنمایی کنید که کتاب زن وسکس در تاریخ را چگونه میتوانم دریافت کنم لطفا در صورت امکان به ایمیلم ارسال شود

    [پاسخ]

  6. kamex گفته است :
  7. زهرا گفته است :
  8. حسین گفته است :

    تشکر توی سایتم استفاده کردم

    [پاسخ]

  9. راس گفته است :

    والا اندیشه من جواب اون دوستمونه که گفته دانلود نمیشه میخوام بگم دانلود میشه خوبم دانلود میشه با تشکر از مدیریت سایت

    [پاسخ]

  10. یاسی گفته است :

    سلام
    سایت خوبی دارید خوشحالم که با سایت شما اشنا شدم
    ببخشید یک سوال داشتم شما کتاب نهج البلاغه را به صورت word ندارید

    [پاسخ]

  11. سروش گفته است :

    سلام
    سایت بسیار خوبی دارید . من خودم یک شیعه هستم اما بنده یقین دارم که کتاب نهج البلاغه کنونی پر از تحریف و دستکاری به نفع و اغراق میباشد .زیرا شناخت دقیقی که از حضرت علی (ع) دارم ، ایشان بزرگوارتر از آنست که مقامات و کرامات و حقانیت و برتری خود را نسبت به دیگر افراد از جمله خلفای اهل سنت چنین صریح ابراز داشته و گلایه و شکایت از آنها و امت خود کند . و امثال و نظیر اینگونه بیانات را در نهج البلاغه کنونی به وفور مشاهده کردم . و البته از ذینفعان و سوئ استفاده جویان ، بدور و بعید نبوده و نیست.آن بزرگوار طبق فرمایششان : والله ما کانت لی الخلافة رغبة ولا فی الولایة إربة. ولکنکم دعوتمونی إلیها وحملتمونی علیها ( به خدا سوگند من به خلافت رغبتی نداشته و به ولایت بر شما علاقه ای نشان نمی دادم و این شما بودید که مرا به آن دعوت کردید و آن را بر من تحمیل نمودید) .
    با تشکر

    [پاسخ]

    محمد پاسخ در تاريخ خرداد ۱م, ۱۳۹۱ ۹:۱۳ ق.ظ:

    @سروش,
    سلام و خسته نباشید ,..
    نسبت به سخن شما اشکال دارم و خواستم نظرم را ارائه بدم , امیدوارم به عنوان اظهار نظر بپذیرید و مطالعه کنید..
    البته مطالب اینجا بر اساس نظر قاصر من و دانسته های شخصی بنده از مطالب دینی است , اگر اشکالی در این مطالب دیده اید و یا دارید لطفا با من در میان بگذارید..

    شما فرمودید : امام علی (ع) کسی نیست که برای جاه طلبی یا هرگونه دلیل مادی (که در راه خدا نباشد) و بی ارزشی دست به تعریف از خود کند.
    همه ی ما این را می دانیم,ولی این دلیل نمی شود تا اگر چایی از او گفتاری نقل و یا نسبت داده شد بدون تحقیق و بررسی دقیق حکم بر سالم بودن و یا نبودن متن و سند آن گفتار بکنیم..ممکن است به نظر ما مطلبی نا معقول,نا ممکن,و یا غیر قابل قبول باشد, ولی تحقیق علمی توسط متخصصین ذیربط قبل از هرگونه تحلیلی بایستی انجام بگیرد,علمای دینی از جمله متخصص زمینه های نقلی و عقلی مربوط به اینگونه مطالب هستند,و نظرات آنها فقط توسط متخصصین قابل مناقشه است (سنی و شیعه و غیره..) , اگر در این زمینه تخصص دارید , مناسبتر است با اهل این علم نظر خود را در میان بگذارید , اینجا ما عوام هستیم و در توان ما نیست خیلی از مطالب را به آسانی درک کنیم , مخصوصا که سخنان امام علی (ع) در میان است . .درست است , نبایستی براحتی هرچیزی را پذیرفت و یا رد کرد چه رسد به اظهار نظر نسبت به آن!
    و پاسخ اشکالات شما نسبت به کتاب نهج البلاغه و سخنان امیر المؤمنین (ع) :
    اگر کسی از خود تعریف کرد لزوما نشان از جاه طلبی و یا داشتن اخلاقی منفی نمی کند.دلایلی برای تعریف امام از خود در این مقاله با این عنوان “علی علیه السلام و ستودن خود” ذکر شده است :
    http://www.tebyan.net/religion_thoughts/articles/theinfallibles/hazartali/2012/2/21/199472.html
    و این مساله مخالفت نمی کند با فرمایش امام که : والله ما کانت لی الخلافة رغبة ولا فی الولایة إربة. ولکنکم دعوتمونی إلیها وحملتمونی علیها ( به خدا سوگند من به خلافت رغبتی نداشته و به ولایت بر شما علاقه ای نشان نمی دادم و این شما بودید که مرا به آن دعوت کردید و آن را بر من تحمیل نمودید).
    امام (ع) این سخن را در ابتدای دوران خلافت ظاهری او که به درخواست و اصرار زیاد مردم پس از سه دوران خلافت و اعراض مردم از مقام امامت وی انجام شده بود گفته اند..
    در ادامه با در نظر گرفتن رای شیعه نسبت به ولایت (که مخالف رای برادران سنی و ممکن است مناسب استدلال برای آنها نیست) می گویم :
    اگر انسانی در اوج کمال قرار دارد و بعد از پیامبر اکرم اسلام (ص) برترین خلقت باشد هیچ نیازی به اینگونه خلافت دنیوی ندارد و مورد اهتمامش هم نیست مگر به عنوان وسیله ای برای انجام وظایف موکول به وی از سوی پروردگار ,امام در مقام خلیفة اللهی است و ولایت وی ولایتی است از سوی خدا. امام به عنوان رحمت واسعه ی خدا فقط بر اساس خواست خدا و چارچوپی که خدا برای امام تعیین کرده امامت و ولایت و خلافت می کند. امام ولایت الله را دارد , ولایت وی از سوی خدا قرار داده شده , و امامت و ولایت وی امری است حقانی, ولی ولایتی که مردم به ایشان منتسب کردند ولایتی است معهود برای حاکمان آن زمان و وی اینگونه ولایت را مرغوب خود نمی داند ؛ رغبت امام از رغبت خدا سرچشمه می گیرد و خدا به مردم دستور تبعیت از امام زمانشان که حضرت علی (ع) است را داده بود و توسط پیامبر اکرم (ص) در غدیر خم پس از حجت الوداع این امر به مردم ابلاغ شده بود… حال پس از سه دوره مخالفت با دستور خدا مردم می آیند امام را خلیفه تعیین می کنند!! مسلما از معرفت و تسلیم آنها در مقابل مقام امامت نیست بلکه از درماندگی آنها پس از سه دوران تسامح در امر خلافت و ولایت و امامت امام علی (ع) و تجاهل یا جهل در مقابل تجاوز آشکار به دستور خدا و ولایت ولی او در آن سه دوران خلافت است, و عاقبت خلیفه ی سوم نشان از خستگی مردم حداقل در نهایت آن سه دوران می کند .

    با تشکر.

    [پاسخ]

    فدای صحابه پاسخ در تاريخ خرداد ۱م, ۱۳۹۱ ۱۲:۵۸ ب.ظ:

    @محمد, برادر خودت داری میگه علم واگاهی شما کم است پس چرا بدون اگاهی فقط با چیزی که شنیدی اینگونه قضاوت میکنی مردم از سه دوره خلافت ناراضی بودن من یک سنی هستم جانم فدای ابوبکر عمر عثمان علی (رض)از حضرت علی مردم خواستند چون دیگر کسی نمانده بود که رهبری مسلمین را بگیرد برای من بسیار سوال شده که چرا برادران شیعه نمیخوان نظرشان رو در مورد صحابه عوض کنند اگر حضرت علی با ان سه بزرگوار مشکل داشت چرا! دخترش ام گلثوم را به عمر فاروق داد؟ چرا اسم فرزندان خودشو ابوبکر-عمر-عثمان گذاشت؟چرا موقعی مادرم فاطمه فوت کرد حضرت علی (رض)از ابوبکر خواست که امام جنازه باشد چرا چرا چرا برادران اهل سنت عاشق علی هستند عاشق صحابه هستند

    [پاسخ]

    محمد پاسخ در تاريخ خرداد ۲م, ۱۳۹۱ ۶:۳۶ ب.ظ:

    @فدای صحابه,
    سلام و خسته نباشید..
    ..با تشکر از بیان دیدگاه و نظرتون برای فرمایش شما جواب من این است
    اولا : من یادآور می شوم که در پاسخ قبلی سخن بنده نسبت به موضوع ولایت و خلافت بر اساس اعتقتادات شیعی بوده است و برای تبیین مسایل برای یک مخاطب شیعه است و چون مخاطب مستقیم من در پاسخ نوشته شده “آقای سروش” بر اساس گفته ی خودشان شیعه هستند من در صدد اثبات مواردی که پیش شیعیان مسلم و پذیرفته شده است نبوده ام و به نقل از اعتقادات شیعیان اکتفا کرده ام , و برای این هدف من اثبات این دو مطلب که مورد اختلاف مهم بین مذاهب اسلامی است برای ایشان نبود و برای تاکید اقتصار سخن من به رای شیعه من عبارت “با در نظر گرفتن رای شیعه نسبت به ولایت ..” را وارد کردم..
    دوما : درست است که بنده ممکن است اطلاعات کافی برای احاطه بر مطلب خاصی نداشته باشم ولی کلام خود را مستدل و بر اساس اطلاعاتی علمی که بر اساس منابعی مطلع و متخصص و نه از خود و یا از تحلیلی شخصی که فاقد اساس علمی باشد بیان کرده ام و بر اساس اطمینان نسبت به صحت محتوای کلام خودم و نه شک و تردید در آن نوشته ام . و البته مسؤولیت کلام خود را هم تحمل می کنم …
    در صورت اشتباه بودن مطالبی که من ارائه کردم انتظار نقدی مستدل و علمی به مطالب دارم و این امر طبیعی است , در صورت اشتباه بودن مطالبم و هر مطلبی حق را باید در همه حال جویا شد و پذیرفت و من هم به این امر اعتقاد دارم . ممکن است جواب اشتباهات و یا اشکالهای وارد شده و یا توان استدلال مناسب نداشته باشم در اینصورت ممکن است از کسانی که به اعتقاد من توانایی این امر را دارند و برای من رایشان حجت است (یعنی به صحت فکر آنها واقفم و اطمینان دارم) به اندازه ای که عقل به من میرساند استفاده و عمل خواهم کرد زیرا که عقل من برای من حجت است و در هر حال حتما باید “با تعقل به جستجوی حق و تبیین آن برای خود و دیگران بپردازیم” . حق مطلوب همه است هر کجا باشد و پذیرفتن آن واجب است.
    سوما : شما چند اشکال درباره ی اختلافات در مسایل متعلق به صحابه و ولایت و خلافت آوردید که تشکر میکنم از اظهار نظر و بیان رایی که دادید…
    ۱ – پاسخ “اشکال ازدواج ام کلثوم با عمر” در این مطلب بصورت مفصل آورده شده است..در نظرات بازدیدکنندگان از این مطلب نیز به سوالات آنها پاسخ داده شده و میشود :
    http://www.valiasr-aj.com/fa/page.php?id=83&bank=maghalat&startrec=1
    2 – پاسخ “اشکال نام گذاری فرزندان امام علی (ع) به نامهای ابوبکر-عمر-عثمان” در این مطلب بصورت مفصل آورده شده است..در نظرات بازدیدکنندگان از این مطلب نیز به سوالات آنها پاسخ داده شده و میشود :
    http://www.valiasr-aj.com/fa/page.php?id=437&bank=question&startrec=1
    3 – در پاسخ “اشکال درخواست امام علی (ع) از ابوبکر برای امامت نماز بر جنازه ی حضرت فاطمه (س)” این مطلب پاسخ به اشکال شما را بیان می کند :
    http://www.sonnat.net/article.asp?id=2522&cat=83
    4 – به اندازه ی چرا چرا های شما شیعیان پاسخ منطقی و علمی و مستدل برای چراهای شما دارند و بحث های اعتقادی در نزد شیعیان بصورت منطقی بررسی می شود , و باید بشود..بایستی سوالتان را جای درستی مطرح کنید تا پاسخ سلیم و بیان کننده ی نظر شیعه باشد به شما ارائه شود..اگر هم کسی بدون تعقل و منطق مذهبی را می پذیرد و یا اثبات و یا نفی کند کاری نکرده است و اسلامش تقلید است و از عقل بهره ای نبرده در حالیکه قرآن که سخن خداست برای اثبات وجود خدا عقل را مخاطب خود قرار داد.
    ۵ – مشکل ما شیعیان با خلیفه های اول و دوم و سوم و برخی از صحابه ی پیامبر (ص) به خاطر هوا و هوس و یا اینکه از این فرد خوشمان میاد یا نمیاد و یا مثلا عاطفی بودن نسبت به کسی یا فردی نشات نمی گیرد…بلکه ما وقتی منابع را بصورت منطقی و با در نظر گرفتن مواد مختلف بحث علمی مثل روایت و سند و متن و قرآن و احکام عقلی و نقلی و غیره بررسی کردیم و نتایج را بررسی کردیم به اختلافات و اشکالاتی در بعضی مسایل رسیدیم (مثل مسایل خلافت و ولایت و شخصیت های صحابه و غیره… ) و این اختلافات و یا نتایجی که به آن می رساند ممکن است باعث فاصله ی طبیعی در تشابه و نزدیک بودن احکام و اعتقادان بین مذهب تشیع و مذاهب دیگر اسلامی بشود. و بسیاری از اختلافات بین مذاهب مختلف نتیجه ی اختلاف در روند استنتاج و استنباط حقایق است..این امر هم طبیعی است…و شیعه تحت تاثیر این نتایجی که بدست می آورد و بر اساس آن محبت و یا بغض به کسی پیدا می کند.
    یکی از مهمترین اختلافات شیعه و سنی که موضوع امامت است در سه مساله (نقل از کتاب آموزش عقاید آیت الله مصباح یزدی) ظاهر می شود :
    ۱- آنکه امام باید از طرف خداى متعال باشد.
    ۲- آنکه باید داراى علم خدادادى و مصون از خطا باشد.
    ۳- آنکه باید معصوم از گناه باشد.
    ____________________________________________________________
    قبل از هر چیز برای رفع سوء تفاهم احتمالی نسبت به مفهوم امامت : تعریف امامت در اصطلاح علم کلام (به نقل از کتاب آموزش عقاید آیت الله مصباح یزدی) عبارت است از “ریاست همگانى و فراگیر بر جامعه اسلامى در همه امور دینى و دنیوی” .
    ____________________________________________________________
    شیعه به این سه مساله اعتقاد دارند و به عنوان مسایلی که عقلا ثابت است و اثبات آنها را اساسا از طریق عقل می بیند مثل اثبات وجود خدا و لزوم و جود انبیا و لزوم وجود معاد و خیلی از اعتقادات را میبیند. و یک فرد شیعی در این سه مساله تقلید نمی کند بلکه مثل ایمان یک مسلمان به وجود خدا که با استدلال عقلی انجام میگیرد استدلال یک شیعی به اصل وجود امامی که خدا او را تعیین کرده و داراى علم خدادادى و مصون از خطا و معصوم از گناه باشد به اینگونه است..
    اما برادران سنی “مشروعیت امامت بدون نصب الهی” را می پذیرند و می گویند و اینکه امامت الهى با رحلت پیامبر اکرم (ص) خاتمه یافته و از آن پس تعیین امام به مردم واگذاشته شده است .
    میبینیم که در اصل مساله ی امامت بر اساس این دو تعریف فاصله ی اختلاف اساسی و ریشه ایست.اینطور نیست که بشود با یک سوال و جواب اختلاف بین دو مذهب شیعه و سنی حل وفصل شود..البته به نظر شیعیان امامت یک امری عقلی است و با استفاده از عقل می شود راحت به تعریف امام در تشیع رسید و تعریف سنی را نقض کرد..
    من در صدد اثبات عقاید شیعه در این بحث نیستم و لی می خواستم ریشه ی اختلاف را بیان کنم و اینکه اینطور نیست که راحت بگوییم یا به ما بگویند : یکی عقده داره که فلان رو دوست نداره یا داره و یا اینکه چرا راحت کنار نمی یاییم و یا راحت از کنار مسایل رد بشیم.

    ۶ – البته ما ایمان و اعتقاد داریم به وحدت مسلمانان و مسلمان بودن هر سنی و شیعه و هر کسی که شهادتین را بگوید , اسلام خانه ی هر مسلمان است و همه باید حامی آن باشند.
    ولی بحث درباره ی مسایل اعتقادی ضروری است تا انسان بداند بر چه اساسی معتقد است یا نیست و باید پاسخ شبهات را بیابد تا ایمان مستحکم پیدا کند و در مواجهت با هر خواهان شری ثابت قدم بماند..انشاءالله عز و جل.
    برای هر مسلمانی این امر حیاتی است چه سنی چه شیعه و یا غیر ..

    باز هم اگر اشکالی در این مطالب دیده اید و یا دارید لطفا با من در میان بگذارید..

    با تشکر..
    محمد.

    [پاسخ]

    حسین پاسخ در تاريخ مرداد ۲۳م, ۱۳۹۱ ۳:۲۶ ب.ظ:

    بنده ضمن تشکر از محمد از جوابهای منطقی ایشان تشکر میکنم و ضمن تاکید بر وحدت تمامی مسلمانان در برابر کفار و دشمنان
    ایجاد پایگاهها بحث بین فرق و مذاهب اسلامی را بسیار مفید میدانم .
    فقط در این صورت است که فرق و مذاهب بی هویت از مکتب تشیع جدا شده و تشیع بعنوان جامع ترین دین الهی معرفی میگردد .

    [پاسخ]

  12. امید گفته است :
  13. امیدامید گفته است :

    لطفا کتاب را به زبان انگلیسی و فارسی مهیا کنید
    خیلی ممنونم

    [پاسخ]

  14. پروانه نصرالهی گفته است :

    در جواب دوست عزیز یاسی
    مطالب مورد نیاز را هایلایت کن و سپس کپی و در محیط ورد پیست کن نیازی به فایل ورد نیست

    [پاسخ]

    علی پاسخ در تاريخ اسفند ۱۲م, ۱۳۹۰ ۱۰:۱۲ ق.ظ:

    دستت درد نکنه مهربون؟

    [پاسخ]

  15. سامان گفته است :

    باسلام من واقعا کتابهای جالبی رو اینجا دانلود کردم از صمیم قلب ازشما سپاسگزارم وامیدوارم همیشه موفق باشید. مهندس کاکایی

    [پاسخ]

  16. milad گفته است :
  17. فدای صحابه گفته است :

    ایا امام علی کسی بود که حضرت عمر زنش را به شهادت برساند و او هیچ کاری نکند..علی که من درباره شجاعت او چیزهای زیادی خوندم وشنیدم .علی که دروازه خیبرو تنهایی شکست علی که شیر خدا لغب گرفته اگر کسی به زن ما توهین کنه ما که ۱درصد شجاعت علی را نداریم نمیتونیم تهمل کنیم .ایا پسران فاطمه (ص) که حسن حسین شجاعتی که من از حسن حسین شنیدم اگه چنین اتفاقی می افتاد اونا حضرت عمر رو تکه تکه میکردنند پس چرا هیچ جا ذکر نشده که حسن حسین کاری کرده باشن شما میگویید فرزندان علی
    (ع) ابوبکر عمر عثمان چون اسم خیلی ها بوده حضرت علی گذاشته ..ایا کسی اسم دشمن خودشو رو فرزندش میگذارد ..

    [پاسخ]

    فدایی علی علیه السلام پاسخ در تاريخ تیر ۱۱م, ۱۳۹۱ ۲:۵۴ ب.ظ:

    @فدای صحابه,
    سلام
    مولا علی علیه السلام، برای خودشون زندگی نمی کردند که خوشامد خودشون مدنظر باشه.
    هدفشون تو زندگی خودشون نبودن.
    هدفشون خدا بوده.
    جایی که لازم بوده سکوت کنن، سکوت کردند (مثل زمانی که همسرشون رو میزدن و فرزندشون رو کشتند و یا ۲۵ سال سکوت (خار در چشم و استخوان در گلو)) و البته جایی که باید می جنگیدند، جنگیدند مثل خیبر و …
    درباره صدق این واقعه هم در کتب اهل سنت مطالب کم نیست.
    یه نگاهی به منابع اهل سنت بندازید (صحیح بخاری، صحیح مسلم،روضه المناظر، اثبات الوصیه و …)
    درباره اسامی هم یه مقدار منطقی تر نگاه کنیم.
    مخالفت با اندیشه و منش یک فرد ربطی به اسم اون شخص نداره!..
    التماس دعا
    در پناه حق

    [پاسخ]

  18. یکی گفته است :

    دوستان عزیز ترجمه دشتی نیست!!!؟
    ترجمه آیتیه :(

    [پاسخ]

  19. یکی گفته است :

    برادر محمد
    بسیار ممنون

    [پاسخ]

  20. یکی گفته است :

    لطفاً دشتی

    در ضمن برادر محمد
    بسیار ممنون

    [پاسخ]

  21. جاسم گفته است :

    خدا خیر تان بدهد خیلی جالب ودیدنی است

    [پاسخ]

اندیشه خود را به یادگار بگذارید

- لطفاً به صورت پارسی بنویسید
- برای تماس با مدیریت به "صفحه تماس" بروید
- برای طرح مباحثی که با نوشتار بالا مرتبط نیستند لطفاً به "انجمن گفتگو" رفته و بگو مگو کنید

تمامی حقوق این تارنما - محتوا و پوسته - متعلق به "تاریخ ما" می باشد
استفاده از نگاره های "تاریخ ما" تنها با پیوست لینک، ذکر نام نگارنده و عنوان تارنما مجاز است.
All Rights Reserved 2006 - 2011